SILA LAYARI JUGA

http://www.facebook.com/profile.php?ref=name&id=100000598573122

http://www.silat.tv/profile/cindai_pelangi

Rabu, 26 Ogos 2009

MUNGKINKAH KITA TERLUPA MENGENAI HAL INI ?

MUNGKINKAH KITA TERLUPA MENGENAI HAL INI ?

 



 " Nobody is perfect " ( tiada seorang pun yang sempurna ). Begitulah lebih-kurang pepatah Inggeris yang menggambarkan hakikat sebenar sifat semulajadi ( fitrah ) manusia.


Betapa pun seseorang manusia itu cuba menutup kelemahan dan kekurangan dirinya dengan berbagai cara, ia tetap tidak sunyi dari kelemahan dan kekurangan itu.


Kenapa tidak ?, sedangkan itulah sebenarnya hakikat manusia. Dalam keadaan serba lemah dan kekurangan itu pun, ramai yang congak dan bongkak. Apatah lagi jika benar-benar sempurna ( atau mungkin juga tidak begitu kerana semuanya sudah sama tarafnya ? ).


Hmm... pernahkah anda membeli sebuah buku bacaan ( ilmiah ) ?. Apa-apa tajuk dan kategori. Apakah yang anda lakukan sebelum memilih untuk membeli sebuah buku bacaan ( ilmiah ) ?.Biasanya anda akan melihat ke tajuk tersebut dan kemudian apabila anda berkenan, anda akan membelinya.


Begitu, kan ?.


Apabila sudah sampai ke rumah, anda akan membelek-belek isi kandungannya ( indeks ) dan memilih beberapa tajuk / topik / bab yang anda minati lalu membacanya.


Memang begitulah kebiasaannya, kan ?.


Ada tak apa-apa langkah / sikap yang anda tidak lakukan sebelum buku itu dibeli dan seterusnya dimiliki oleh anda ?.


Ok, panduan berikut insya-Allah akan lebih dapat membantu anda untuk menghayati ilmu yang terkandung di dalam sesebuah buku bacaan ( ilmiah ).


Semasa aku di tahun akhir di Al-Azhar dahulu, ada seorang guruku yang bernama Ash-Sheikh Prof. Dr. Ahmad Khairat. Beliau mengajar subjek " Ulumul Hadits ". Bagiku, beliau di antara yang paling 'alim yang pernah ku temui di Bumi Anbiya' ( 'alaihimus salam ) ini. Setiap bulan Ramadhan al-Mubarak, beliau dijemput untuk menjadi imam dan penceramah di beberapa tempat di Amerika Syarikat.


Beliau menyebut, langkah-langkah yang perlu diambil sebelum kita memilih untuk membeli sesebuah buku bacaan ( ilmiah ) , iaitu :


1 - Lihat kepada TAJUKNYA . Apakah ia menarik pada pandangan kita ?.

2 - Lihat kepada PENULISNYA . Apakah memang dikenali sebagai seorang ilmuan ?.

3 - Lihat kepada BIODATA PENULISNYA . Itu akan lebih menambah minat dan kepercayaan kita terhadap tulisannya itu.

4 - Lihat kepada SINOPSIS ( RINGKASAN ) buku tersebut ( jika ada ).

5 - Lihat kepada ISI KANDUNGANNYA ( Indeks ). Apakah topik yang dibincangkan di dalam buku itu.

6 - Dan yang ini .... yang sering dilupai, BACA DAHULU MUKADDIMAHNYA / INTRO / PENGENALAN / SEKAPUR SIRIH / PERMULAANNYA .

Dari Mukaddimah itu, kita akan dapat mengetahui secara umum dan " pukul rata " apakah isi-isi yang terkandung di dalam buku bacaan ( ilmiah ) itu dan akan lebih dapat memahami mengapakah buku itu dihasilkan. Dan dengan ini, mesej dan ilmu yang terkandung di dalam sesebuah buku bacaan ( ilmiah ) itu akan lebih cepat difahami dan dihayati.


Itulah langkah-langkah yang digariskan oleh beliau.


Bagaimana pula dengan anda ?.


Sebelum anda melangkah lebih jauh membaca pandangan-pandangan dan tulisan-tulisan saya di dalam blog ini, saya sangat-sangat menyarankan anda membaca dahulu tulisan-tulisan saya yang terdahulu. Fokuskan kepada tulisan-tulisan yang saya tandakan ( tag / label ) dengan tajuk MUKADDIMAH .


Mukkadimah 1 : BARU BERJAYA DIMULAI


Mukkadimah 2 : MENGAPA AKU MENULIS ?


Mukaddimah 3 : MENGAPA CINDAI PELANGI ?




Mudah-mudahan dengan membaca semua MUKADDIMAH di atas, anda tidak akan " tersalah-sangka " terhadap saya.


Bahkan saya yakin, dengan membaca semua MUKADDIMAH yang saya tulis itu, anda akan lebih dapat " menyelami " jiwa-raga saya dan seterusnya lebih memahami mesej yang cuba saya sampaikan dalam setiap pandangan / tulisan saya di sini.



Semoga apa yang kita fahami itu benar-benar sahih lagi benar dan terselamat dari " tersalah faham " ataupun " ilmu yang tidak benar ".



WalLohu A'alam Bis Sowab.



Sekian.





CINDAI PELANGI
5-Ramadhan-1430 Hijri 
26-Ogos-2009 Masihi
6.30 Pagi
KUALA LUMPUR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

SELAMAT DATANG & MENIKMATI 1001 MANFAAT

" Selamat Datang. Berhentilah & berehatlah seketika di sini !. Mungkin ada apa-apa isi yang menarik & bermanfaat untuk anda semua "