SILA LAYARI JUGA

http://www.facebook.com/profile.php?ref=name&id=100000598573122

http://www.silat.tv/profile/cindai_pelangi

Rabu, 26 Ogos 2009

SASTERA : APA YANG ANDA TAHU MENGENAINYA ?

SASTERA : APA YANG ANDA TAHU MENGENAINYA ?


Di zaman aku di bangku sekolah menengah dahulu, setiap pelajar yang sudah lulus Sijil Rendah Pelajaran ( SRP ) akan dinaikkan ke Tingkatan 4 yang mempunyai 2 aliran. Aliran pertama ; SAINS dan yang kedua ; SASTERA.


Pada awalnya, aku lebih cenderung untuk memilih aliran Sains. Tetapi " ada yang mengubah pandanganku pada sastera ". Yang mengubahnya ialah bapak saudara kepada ibuku yang ku panggil sebagai " Tok Chik ".

Tok Chik ku ini ( baik yang lelaki ataupun perempuan ) sering datang ke KL dan disebabkan pada masa itu mereka berdua masih belum ada cucu, maka aku sebagai " cucu saudara " ini keraplah dibawa ke sana ke sini menemani mereka berdua. Dapat juga mereka mencurahkan kasih-sayang padaku dan mengubat kerinduan ( ini disebabkan kedua-dua anak mereka yang ku panggil sebagai Pak Long dan Pak Ngah masih belajar di USA dan ITM ).

Tok Chik berdua itu juga adalah guru sekolah. Yang lelakinya, mengajar subjek KESUSASTERAAN MELAYU di sekolah menengah , manakala isterinya pula sebagai guru besar bagi sebuah sekolah rendah di Pulau Pinang.

" Awat hang tak mau pilih aliran Sastera ?" ; tanya Tok Chik padaku setelah ku nyatakan hasratku untuk mengambil aliran Sains ketika selesai keputusan SRP diumumkan.

Aku menjawab bahawa pandanganku pada Aliran Sastera ( dan Dunia Kesusasteraan ) pada saat itu adalah negatif. Jawabku ; " Orang sastera semacam penyajak dan penyair itu adalah orang yang tenggelam di dalam dunianya sendiri. S.S = Syok Sendiri. Sedangkan orang Sains mencipta kemajuan dan teknologi bagi dunia ini. Sebab itulah aku mahu menjadi orang Sains ! ".




Tok Chik pun membalas dengan ringkas ; " Tapi jiwa hang tu, jiwa orang Sastera. Hang pilih kelas sastera lah ".
 

 
   ( Dulu aku juga sering beranggapan bahawa Sastera dan " Orang Sastera " itu tak ubah sama seperti  Si Penyair ataupun Penyajak yang kadang-kadang mesejnya tidak jelas dan hanya " S.S " = Syok Sendiri )

Beberapa hari aku termenung memikirkan kata-kata Tok Chik, dan akhirnya aku membuat keputusan untuk masuk ke aliran Sastera.

Kenapa ? Apa sebabnya ?.

Bukankah orang-orang yang bergelumang di dalam dunia sastera itu tidak ubah seperti penyajak, penyair dan seniman jalanan yang kebanyakannya " S.S " = Syok Sendiri !!??. Apakah sumbangan golongan seperti ini kepada pembangunan teknologi dan kemajuan negara ini ?.







 ( Dulu aku juga sering beranggapan bahawa Sastera dan " Orang Sastera " itu tak ubah sama seperti  Si Seniman Jalanan )

Rupa-rupanya pandangan awalku terhadap SASTERA itu silap besar !.

Mari kita lihat di mana silapnya ?.

Sastera berkait-rapat dengan budaya dan budaya pula pula hubungan erat dengan sikap, pemikiran, perilaku dan adab serta adat sesuatu bangsa.




Sastera itu adalah sebahagian dari budaya hidup manusia. Ia adalah ekspresi ( terjemahan ) diri manusia dan manifestasi estetik manusia terhadap terhadap bahasa yang dipertuturkan oleh mereka sendiri.

 
( Dulu aku juga sering menganggap bahawa Sastera itu adalah " Syok Sendiri " [S.S] seperti seorang yang melukis lukisan "ntahapehapentah" lalu dianggap sebagai " lukisan abstrak " walhal ia adalah " contengan si S.S " )

Jadi, SASTERA itu sebenarnya adalah ILMU MENGENAL JIWA & PERILAKU . Ia tidak jauh bezanya dengan apa yang dipanggil sebagai ILMU PSIKOLOGI !.

Anda setuju ?.

Mari kita renungkan lagi .....

Di Dunia Islam dahulu, banyak tokoh ulama' yang terkenal di dalam bidang Sains & Teknologi.


Sebut siapa sahaja di kalangan ulama' silam yang pakar di dalam bidang Sains & Teknologi itu. Al-Ghazali, Al-Farabi, Al-Khawarizmi, Al-Kindi, Ibnu Haytham, Al-Qawizni, Ibnu Sina dan banyak lagi. Bukankah mereka juga ahli ( pakar ) di dalam bidang Agama dan Bahasa Arab ?.


Dan Ilmu-Ilmu Sains & Teknologi itu juga dikarang dan dibukukan lalu disampaikan hingga masuk ke dalam hati manusia menerusi wasilah Ilmu Sastera.


Artinya, Sastera juga memainkan peranan utama di dalam memajukan kehidupan manusia zaman-berzaman.


Dengan adanya Ilmu Sastera ( Kesusasteraan ), sesuatu maklumat dan ilmu pengetahuan itu dapat disampaikan dengan baik dan dapat difahami menurut jiwa dan bahasa si penerima ilmu itu.


Lihat sahaja ke dalam Al-Quranul Karim, ada satu surah yang dinamai sebagai " ASH-SHU'ARAA' " yang berarti " Penyair-Penyair / Penyajak-Penyajak " ataupun lebih tepat " Para Seniman ".


Bukankah mereka itu golongan yang begitu sinonim dikaitkan dengan " DUNIA SASTERA " ?.


Mengapa Allah SWT yang telah mencipta alam dan manusia ini mengkhususkan satu surah dengan nama mereka !?.


Tentu ada keistimewaan mereka, kan ?.


Golongan Sasterawan dan Seniman di zaman kebangkitan dakwah Islam itu ada yang menyokong Islam ( menyokong perjuangan Baginda Rasulullah SAW ) dan ada juga yang menentang.


Ini menunjukkan yang ILMU SASTERA itu sendiri adalah umpama sebilah pisau. Ia boleh digunakan di jalan yang benar dan juga di jalan yang salah.


Jika anda dapat menerima pandangan saya terhadap ALAM & DUNIA SASTERA dan ia bukan sekadar berlegar-legar di alam fantasi bahkan ia juga adalah ILMU JIWA & SOSIAL, maka tidak ada sebab untuk anda membenci DUNIA SASTERA itu.


Kecuali DUNIA SASTERA dan ILMU KESUSASTERAAN yang digunakan untuk mengembangkan budaya yang salah, menyokong dan membodek golongan yang berkuasa yang zalim !.


Alah, itu bukan berlaku di dunia sastera sahaja, malahan di DUNIA SAINS dan kehidupan PARA SAINTIS juga tidak terlepas dari hal itu.


Virus-Virus ciptaan moden, Senjata Bio-Kimia dan sebagainya. Bukankah itu hasil kedurjanaan dan kebengkokan niat sebahagian manusia yang bergelar SAINTIS juga !!??.

Oh,  apakah kali ini aku juga " bersastera " di dalam tulisanku ini ???.


Jadi, apa pandangan anda sekarang mengenai Sastera ?.


Renung-renungkanlah !!!.


Sekian.




CINDAI PELANGI
5-Ramadhan-1430 Hijri
26-Ogos-2009 Masihi
5.30 Pagi
KUALA LUMPUR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

SELAMAT DATANG & MENIKMATI 1001 MANFAAT

" Selamat Datang. Berhentilah & berehatlah seketika di sini !. Mungkin ada apa-apa isi yang menarik & bermanfaat untuk anda semua "