SILA LAYARI JUGA

http://www.facebook.com/profile.php?ref=name&id=100000598573122

http://www.silat.tv/profile/cindai_pelangi

Jumaat, 30 Julai 2010

AMALAN MEMBACA SURAH YASIN SETIAP MALAM / HARI JUMAAT




AMALAN MEMBACA SURAH YASIN SETIAP MALAM / HARI JUMAAT






Bagi kebanyakan orang Melayu ni, Al-Quran bagi mereka ialah Surah Yasin. Kalau mereka tak baca Surah Yasin, mereka anggap seperti tak baca Al-Quran lah jawabnya.

Dan apabila Amalan Membaca Surah Yasin yang biasa mereka amalkan itu ditegur, t...idak pula mereka akan mencari surah / ayat manakah lebih afdhal dibaca dan yang mana satukah lebih dianjurkan sunnah ?.

Apabila kita minta mereka hentikanlah dari membaca Surah Yasin setiap mlm Jumaat. Jangan kita sangka mereka akan membaca pula Surah al-Kahfi. Sebaliknya mereka akan lepak di kedai kopi dan bersembang-sembang ( termasuklah menjadi " Mufti Kedai Kopi " dan mengata-mengumpat ).





Realiti yang perlu kita terima, orang kita bukanlah sbg mana Baginda Rasulullah SAW dan Salafus Solihin RA yg senantiasa membaca Al-Quran.

Jadi, biarlah mereka membaca Surah Yasin daripada membiarkan mereka langsung meninggalkan membaca Al-Quranul Karim.

P/S : Alhamdulillah .... beberapa masjid/surau yang biasa saya pergi dan berbincang dgn AJK mereka, mereka setuju untuk mengisi malam Jumaat mereka dgn TAFSIR SURAH YASIN ataupun KULIAH MAGHRIB . Bagi saya perubahan ini sudah sangat baik. Janganlah diharapkan masyarakat akan berubah dgn drastik apabila kita sendiri pun masih lemah di dalam mengembangkan sunnah dan kita lebih suka menyerang dari menerang !. 

Wallahu A'alam.



CINDAI PELANGI ®

18- Sya'aban - 1431 H
30 - Julai - 2010 M
1.00 Petang
KUALA LUMPUR
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

SELAMAT DATANG & MENIKMATI 1001 MANFAAT

" Selamat Datang. Berhentilah & berehatlah seketika di sini !. Mungkin ada apa-apa isi yang menarik & bermanfaat untuk anda semua "