SILA LAYARI JUGA

http://www.facebook.com/profile.php?ref=name&id=100000598573122

http://www.silat.tv/profile/cindai_pelangi

Sabtu, 10 Julai 2010

HAIRAN BIN AJAIB : MANUSIA ITU MEMANG MENGHAIRANKAN



( 1 ) 

Hairan – Aneh – Pelik – Ajaib

Semuanya membawa kepada satu maksud iaitu satu perkara yang menyebabkan kita tertanya-tanya mengenainya.

Manusia suka kepada perkara-perkara yang PELIK BIN AJAIB dan HAIRAN BINTI ANEH …, suka kisah mistik lah, kisah UFO lah , kisah supernatural lah … macam-macam !.

Apakah manusia itu sendiri lupa, manusia itu lebih banyak “ MENIMBULKAN HAL-HAL YANG PELIK LAGI AJAIB “ di dalam kehidupan sehari-hari.

( 2 )

Manusia tatkala ditimpa musibah, dia akan merungut-rungut. Apabila dia mendapat nikmat kesenangan, tetap dia merungut-rungut dan lupa untuk bersyukur. Tak PELIK kah hal ini ?.

Ada juga yang merungut-rungut kerana susah mendapatkan pekerjaan semenjak mutakhir ini. Namun apabila sudah dapat pekerjaan, tidak pula dia mahu rajin bekerja.

Begitulah juga, ada yang ketika belajar , dia “main-main” (tidak serius dan tidak fokus) dan apabila disuruh main ( bermain bola ke badminton ke ), tidak pula dia mahu main dengan sebenar-benarnya.

Ada pula yang menampal stiker di kenderaannya “ UNIVERSITY OF …. BLA ! BLA ! BLA ! “ …. Tapi memandu seperti orang yang bodoh tak reti undang-undang dan hati perasaan orang lain.

Takut mati !?..... Memang takut , tapi bila “bawak” kereta, macam orang yang tak takut mati langsung dan seperti dah banyak amal soleh dilakukannnya selama ini .

( 3 )

Aku ada beberapa orang kawan-kawan yang aku kira agak “ PELIK “ sikapnya. PELIK BIN AJAIB bukan kerana suka perkara yang “ PELIK-PELIK “ .

PELIK kerana biasanya mereka dapat berfikir dengan waras dan biasanya juga kelihatan seperti “ AN EDUCATED MAN “ ( seorang yang terpelajar ) . Namun di dalam beberapa situasi, tidak pula mereka dapat ( baca : MAHU ) menggunakan pertimbangan akal yang waras itu ( apatah lagi menggunakan neraca timbangan syariah ; Al-Quran dan as-Sunnah ).

Di antara situasi yang menyebabkan aku merasa “ HAIRAN BINTI ANEH “ dan “ PELIK BIN AJAIB “  terhadap beberapa orang kawan-kawanku itu adalah seperti berikut ini :

[a] – Si “ FULAN  (A) “ :

Si “ FULAN  (A) “ ini selain berkawan denganku dia juga berkawan dengan Si “ FULAN  (B)”  yang juga merupakan kawanku. Ertinya kami bertiga memang berkawan baik dan mengenali satu sama lain.

Tiba-tiba jadilah “ pertelingkahan “  ( gara-gara pecahnya organisasi yang kami bertiga sertai dahulu ) yang menyebabkan Si “ FULAN  (A) “  “bermusuh “ @ tidak lagi mahu berkawan dengan Si “ FULAN  (B) “ . Bukan setakat itu, bahkan Si “ FULAN  (A) “ memberi amaran pula kepadaku : “ Kalau kau nak terus berkawan dengan aku, jangan lagi kau pergi menemui Si “ FULAN  (B) “ itu !!! “ .
Wah !, apa ni ? Hairanyaaaaaa………..
Apakah aku hanya ada 2 pilihan sahaja ???

1 - Jika mahu terus berkawan dengan Si “ FULAN  (A) “ maka aku tidak perlu lagi berkawan dengan Si “ FULAN  (B) “ .

2 – Dan begitulah sebaliknya, jika aku tetap berkawan dengan “Si “ FULAN  (B) “ maka usah lagi aku menghubungi dan berkawan dengan Si “ FULAN  (A) “ .

Mengapakah aku hanya diberi 2 pilihan sahaja. Bukankah aku sepatutnya diberi 2 pilihan lagi iaitu :

3 – Aku tetap berkawan dengan Si “ FULAN  (A) “ dan Si “ FULAN  (B) “ kerana yang “ bermasam muka “ asalnya hanyalah mereka berdua dan tidak perlu dibabitkan diriku.

4 – Aku tinggalkan kedua-duanya Si “ FULAN  (A) “ dan Si “ FULAN  (B) “  hingga aku tidak lagi tahu apa yang terjadi pada kedua-dua mereka itu.

Artinya, sepatutnya aku ada 4 pilihan , namun mengapakah Si “ FULAN  (A) “ hanya memberi aku 2 pilihan di atas sahaja !!??.

Itulah yang aku maksudkan dengan “ HAIRAN BIN AJAIB “. Ke manakah dia letakkkan akal yang waras ?.


( 4 )

“ Pertelingkahan “ di atas berlaku hanya “ gara-gara organisasi / persatuan “ , bukan kerana masalah “ AQIDAH & IMAN “ pun .

Come on mannnnnnn !!! , Please use your common sense and don’t throw away your mind !!!.

Jika dihidangkan kepadaku 2 jenis makanan , satu yang HALAL dan satu lagi yang HARAM. Walaupun aku tahu aku berupaya ( ada keupayaan untuk memilih yang mana yang sepatutnya aku makan ) , namun sudah tentu aku MESTI ( wajib ) memilih yang HALAL, kerana jika aku memilih yang HARAM maka akibatnya sangat buruk nanti.

Manusia, walaupun diberi pilihan sama ada mahu ke SYURGA atau ke NERAKA , namun tidak sepatutnya dia memilih JALAN YANG SALAH ( NERAKA ) kerana itu bertentangan bukan sahaja dengan AJARAN AGAMA , malahan ia juga bertentangan dengan AKAL YANG WARAS !.

Akal yang waras ini satu kurniaan terbesar dari ALLAH TA’ALA YANG MAHA KUASA . Tanpanya, manusia kadang-kala dilihat lebih buruk dari binatang yang melata bahkan tak kurang juga yang menjadi lebih hina dari haiwan yang sering dibenci orang.

Benarlah Firman ILAHI tatkala kita sering diminta menyebut ( meminta dan berdoa ) di dalam 17 rakaat sembahyang kita sehari-semalam :


“IHDI NAS SIROTOL MUSTAQIM “ = Tunjukilah kami jalan yang lurus !.

Jalan yang lurus  itu bukan sahaja jalan / cara hidup yang dilalui oleh Golongan Para Nabi dan Rasul AS malahan termasuk juga “ CARA BERFIKIR DAN BERTINDAK DENGAN TEPAT & BETUL “.

Dan semakin “ terang lagi bersuluh “ tatkala kita meminta lagi kepada ALLAH TA’ALA :


“ ROBBANA LA TUZIGH QULUBANA BA’ADA IDZ HADAY TANA WA HAB LANA MIN LADUNKA ROHMAH, INNAKA ANTA AL-WAHHAB “  = Wahai Tuhan Kami !, Janganlah KAU gelincirkan ( pesongkan ) hati kami setelah KAU beri petunjuk kepada kami. Sesungguhnya ENGKAU memang Tuhan Yang Maha Memberi Anugerah ~ ( SURAH ALI ‘IMRAN , Ayat-8 )

Sekian. Wassalam.






CINDAI PELANGI ®

27- Rejab - 1431 H
10 - Julai - 2010 M
5.30 Petang
KUALA LUMPUR







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

SELAMAT DATANG & MENIKMATI 1001 MANFAAT

" Selamat Datang. Berhentilah & berehatlah seketika di sini !. Mungkin ada apa-apa isi yang menarik & bermanfaat untuk anda semua "