SILA LAYARI JUGA

http://www.facebook.com/profile.php?ref=name&id=100000598573122

http://www.silat.tv/profile/cindai_pelangi

Rabu, 14 Julai 2010

HAIRAN BIN AJAIB : SIAPAKAH SEBENARNYA YANG GILA ?


HAIRAN BIN AJAIB :

SIAPAKAH SEBENARNYA YANG GILA ?


( 1 )

Pejabat di mana aku bertugas didatangi oleh sekumpulan “ orang letrik “ untuk membaiki beberapa lampu siling dan membuat pemasangan semula wayar-wayar elektrik.

Aku pun beredar dari mejaku dan mencari meja lain di ruang yang tiada kena-mengena dengan kerja mereka itu.

Oh ya !. Beberapa hari lalu aku ada menulis mengenai HAIRAN BIN AJAIB : MANUSIA ITU MEMANG MENGHAIRANKAN di http://penacindaipelangi.blogspot.com/2010/07/hairan-bin-ajaib-manusia-itu-memang.html dan juga di http://www.facebook.com/notes/nur-muhammad/hairan-bin-ajaib-manusia-itu-memang-menghairankan/142505562431939

 

Ada yang Tanya aku : “ Kenapa manusia itu memang menghairankan ? “.

 

“ Entahlah …. “ ; jawabku ringkas.

 

“ Tapi walau bagaimana sekalipun, seseorang manusia itu, lebih-lebih lagi seorang yang mengaku beriman mestilah Berjaya menjadikan TUHAN takjub kepadanya “ ; sambungku lagi.

Eh, macam mana pulak tu ???. TUHAN pun boleh takjub kat kita ?. Apa yang TUHAN nak berasa takjub kepada kita sedangkan kita ni makhlukNYA ? “ ; tanya kawanku ini seolah-olah tak puas hati dengan kata-kataku tadi.

 

Aku menyambung : “ Begini …. Dalam hadits Baginda RasululLah SAW ada bersabda :

 


 

( 2 )

 

Aku juga ada menulis mengenai ANTARA GILA DAN GILA-GILA di http://penacindaipelangi.blogspot.com/2010/03/antara-gila-dengan-gila-gila.html .

 

Gila dam gila-gila itu pula sinonim dengan kelakukan manusia.

Manusia tidak terlepas dari penyakit. Samada ia adalah penyakit yang mengenai tubuh badannya ataupun jiwanya. Walaupun dia tak pernah masuk ke rumah “ sakit jiwa “ ( Mental Hospital ) tetapi sedikit-sebanyak jiwanya sudah tentu terkena penyakit-penyakit “ mazmumah “ ( sifat-sifat tercela ).

 

Kadang-kadang ada yang mencela orang yang kelihatan “ gila “. Padahal yang dianggap “ gila “ itu tidak bersikap hasad-dengki terhadap orang lain. Sedangkan orang yang mencela “ orang yang dianggap gila “ itu pula, hasad-dengkinya menyelubungi hati sanubarinya.

 

Semua orang yang dilihatnya “ serba tak kena “…. Dia seorang sahaja yang “ betul dan kena “.

 

Apa sahaja yang orang miliki…. dia mahukannya juga. Bukan sekadar mahu, tetapi mahu hanya dia seorang yang memiliki hak itu. Pada orang lain, tak usahlah.

 

Jika dia kaya. Biarlah dia seorang sahaja yang kaya. Janganlah ada yang kaya sepertinya.

 

Bukan itu sahaja. Bukan sahaja tak boleh ada yang kaya sepertinya. Yang kurang kaya daripadanya pun usahlah wujud di sekelilingnya. Apatah lagi jika yang lebih kaya daripadanya.

 

Sakit qalbunya jika orang lain turut sama memilikinya. Jengkel hatinya tatkala orang lain pun turut sama bermegah dengan apa yang ada padanya itu serupa dengan apa yang orang itu miliki. Serabut kepalanya memikirkan mengapakah orang lain pun turut sama menikmatinya. Tegang urat-sarafnya ………. STRESS !! TENSION !!..... Melolonglah ia…. Meracaulah ia !!!

 

“ Hai hairannya ! Engkau meraung terpekik melolong umpama orang yang kehilangan harta-bendanya sedangkan kekayaan dan pangkatmu masih bertimbun-timbun “ ; kata hati sanubarinya .

 

“ Siapakah sebenarnya yang GILA !!?? “ ; sanubarinya bertanya lagi kepadanya , namun nafsu dan ammarahnya tidak berupaya menjawabnya lantaran sudah ada “selaput karat yang membutakan mata hatinya “.

 

“ Siapakah sebenarnya yang GILA !!?? “ , Orang yang kelihatan gila pada matanya tadi ataupun dirinya sendiri ???.

 

Insya-ALLAH , akan datang akan ku kongsikan isi sebuah kitab yang bertajuk TALBIS IBLIS ( Belitan/Tipu-Daya Iblis ) yang akan ku kaitkan dengan kisah SIAPAKAH YANG TERTIPU ?.

 

WalLohu A’alam bis Sowab. Semoga ada manfaatnya.

 



 



CINDAI PELANGI ®

2- Sya'ban - 1431 H
14 - Julai - 2010 M
5.06 Petang
KUALA LUMPUR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

SELAMAT DATANG & MENIKMATI 1001 MANFAAT

" Selamat Datang. Berhentilah & berehatlah seketika di sini !. Mungkin ada apa-apa isi yang menarik & bermanfaat untuk anda semua "