SILA LAYARI JUGA

http://www.facebook.com/profile.php?ref=name&id=100000598573122

http://www.silat.tv/profile/cindai_pelangi

Sabtu, 11 September 2010

SELAMAT ULANG TAHUN & SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN


SELAMAT ULANG TAHUN PERTAMA
& SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK

( 1 )

Diam tak diam, masuk hari ini dah 1 tahun + 10 hari usia blog ini. Macam-macam telahku paparkan di sini dan tak macam-macam kelemahan dan kekurangan yang kelihatan.

Jangankan kata kelemahan dan kekurangan itu dirasai oleh anda semua, bahkan aku sendiri merasa begitu.

Betullah kata Al-Imam Ar-Raghib al-Asfahani :



Dari kelemahan dan kekurangan itulah akan kupelajari dan perbaiki agar aku dan karya-karyaku ini menjadi semakin baik, lebih kuat dan semakin bertambah mutunya. Amin Ya Robbal ‘Alamin.

Kepada blog aku ini, aku sendiri nak ucapkan : “ SELAMAT ULANG TAHUN YANG PERTAMA “ …. He He He !




( 2 )

Oppsss !, tak lupa juga… bahkan ini sebenarnya lebih patut diutamakan, ialah …. Aku ingin ucapkan “ SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN “ kepada anda semua. Maaf kerana agak terlambat aku mengucapkannya kepada anda semua.

Aku pernah menegur beberapa orang sahabat yang biasa mengucapkan : “ SELAMAT BERPUASA “, agar mereka menukar ucapaan itu kepada ucapan “ SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN “ .

Mengapa pula begitu ? Bukankah kedua-dua ucapan itu lebih-kurang sahaja maksudnya !?.

Bagiku, kedua-duanya berbeza. Arghh, nantilah ! Insya-ALLAH tak lama lagi akan ku tulis ke dalam blog ini apakah perbezaan di antara kedua-dua ucapan itu !.

 ( 3 )

Sepanjang Ramadhan Al-Mubarak ni memang aku telah merancang untuk menyampaikan sedikit-sebanyak pengetahuan yang aku miliki ini. Samada melalui tulisan ( dah tentu dalam blog / fb aku lah ) mahupun melalui lisan ( kuliah / tazkirah ).

Ada yang telahku sampaikan melalui lisan / tulisan dan ada yang belum. Berikut ini hanyalah “ tajuk-tajuk yang ku kira berkait dengan Ramadhan Al-Mubarak “ yang ingin sangat ku kongsikan bersama saudara-saudariku seagama :

1 – BERTULKAN SOLAT ANDA ? MENGAPA ? APA YANG PERLU DIPERBETULKAN ?  ( Ini adalah isu semasa yang laku sepanjang hayat )

2 – BAGAIMANA SALAFUS SOLIHIN R.A MENYAMBUT KEDATANGAN RAMADHAN AL-MUBARAK 

3 – HUBUNGAN DI ANTARA AYAT 183 DENGAN AYAT 186 DARI SURAH AL-BAQARAH
 
4 – SIAPA KATA ALLAH SWT TIDAK MEMPERDULIKAN DOA KITA ? BAGAIMANA DIA MENERIMA DOA KITA ?

5 – SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK, DAN BUKANNYA SELAMAT BERPUASA ? MENGAPA PULA UCAP BEGITU ?

6 – RAMADHAN AL-MUBARAK = MUSIM KURSUS INTENSIF = MASA UNTUK BERLATIH = KENAPA PERLU BERLATIH ? …. AGAR NANTI MELATAH ? MELATAH APA PULA ? MELATAH SESUATU YANG BAIK ? APA LAGI SEBAB PERLU BERLATIH ? SEBAB TIADA BENDA PADA DIRI KITA INI BOLEH TERJADI SECARA AUTOMATIK !

7 – HAL-EHWAL BERKAITAN RAKAAT DAN KAIFIAT SOLAT TARAWIH / WITIR DENGAN CARA BIASA ( 2 RAKAAT 1 SALAM ) DAN CARA ‘LUAR BIASA’ ( 4 RAKAAT 1 SALAM / 3 RAKAAT 1 SALAM TANPA TAHIYYAT AWAL )

8 – ISU-ISU PUASA RAMADHAN YANG MASIH KABUR DI KALANGAN KEBANYAKAN UMAT ISLAM MALAYSIA

9 – APA YANG NAK DISIBUKKAN DENGAN BERBUKA ? SEPATUTNYA LEBIH DISIBUKKAN DENGAN NAK BERSAHUR ? KENAPA PULA ?

10 - PETUNJUK SUNNAH BAGINDA RASULULLAH SAW MENGENAI BERHARI RAYA


( 4 )

Itulah beberapa tajuk yang kukira perlu ku bahaskan dan sampaikan kepada umat Islam yang dapat ku hampiri dan hubungi.

Itulah juga niatku. Walaupun ku tahu bukan semudah itu untuk menyampaikan hal tersebut ( lebih-lebih lagi melalui tulisan, kerana lebih diperlukan waktu yang banyak. Sedangkan aku ini masih berkerja dengan orang dan keluar Subuh dan balik ke rumah sudah Maghrib ).

Arghhhhh , 24 jam yang ALLAH jadikan untuk sehari-semalamku ini tidak cukup kurasakan untuk diriku !!!. Iyalah ……. Keluar rumah ke pejabat di pagi hari. Pulang sudah hampir maghrib. Lepas berbuka puasa, bersiap-siap untuk memenuhi jemputan di masjid / surau / rumah kenalan dan pulang pula singgah di warong kopi dan akhirnya baru pulang ke rumah ( selepas jam 12 tgh malam ). Aduhhhhhhh ….. sebenarnya bukan masa tak cukup 24 jam … Cuma “ time management “ tu perlu diperbaiki !,

Oklah , kembali kepada niatku tadi. Yelah, semua kerja terjadi kerana adanya niat. Niat itu sendiri artinya tujuan , rancangan , rencana (merencana) dan cita-cita. Dan aku sangat yakin, NIAT YANG BAIK, AKAN DIKABUL DAN DIBANTU LAGI DIBERKATI OLEH ALLAH ‘AZZA WA JALLA.

Semoga aku sempat menyelesaikan hajatku ini, lebih-lebih lagi melalui tulisan dan semoga ia menjadi satu amal yang soleh lagi ikhlas di sisi-NYA.

Saudara-saudariku semua !, Tolonglah doa-doakan aku ni dijadikan SIHAT – KUAT – CERDAS – BERSEMANGAT – ADA KELAPANGAN MASA – ADA REZEKI YANG LUAS sehingga semua hajatku dan hajat kita semua ( hajat yang baik ) diterima dan dipermudahkan oleh ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA !.





CINDAI PELANGI ®

20- Ramadhan - 1431 H
30 - Ogos - 2010 M
1.o0 Petang
KUALA LUMPUR

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

SELAMAT DATANG & MENIKMATI 1001 MANFAAT

" Selamat Datang. Berhentilah & berehatlah seketika di sini !. Mungkin ada apa-apa isi yang menarik & bermanfaat untuk anda semua "